sunnuntai 5. elokuuta 2007

.:Mainoksia:.

Taukoa kirjoittamisessa näemmä, taukoa ajattelussa. Ainakin jollain tasolla, kyllähän sitä tulee jos jonkinlaisia keskusteluita käytyä. Mutta kuka niiden logiikkaa ja järjestystä enää jälkeenpäin muistaisi? Myöhemmin pidemmin, mutta lyhyesti...

...

Mainonnan hermoa ja valtimoa on kiinnostavaa seurata usein päivittyvällä ja ympäri maailmaa mainoksia esittelevällä Ads of the World-sivustolla. Kommenttiosion photoshop / AD / graafikko-nörtit ovat luku sinänsä. On tietenkin vaikea sanoa tarkkaan minkälaisista lähteistä mainoksia sivulle ongitaan, mutta varsin kummallisen kuvan koko markkinoinnin epämääräisestä maailmankuvasta saa. Ja yksityiskohdista, kuten siitä, että aasialaisten mainosten englanti saattaa olla todella hirvittävää ja sisältää mammuttimaisia kirjoitusvirheitä jopa isolla kirjasintyypilla lätkityissä teksteissä.

Samalle sivulle kaupallisten kanssa mahtuvat myös kansalaisliikkeiden (Amnesty International, Greenpeace jne.) mainokset, jotka vastaavasti pelaavat identtisessä toimintaympäristössä, joskus jopa samoilla kuvakielillä kuin kapitalistiset vastineensa. Samaan tapaan ne toisinaan epäonnistuvat (ilmastonlämpenemisen pysäyttämiseen tuskin riittää tämä "one simple act") mainosfirman ajattelemattomuuden takia.

Jotkut mainokset laittavat miettimään, onko tarkoitus loppujen lopuksi saada kuluttaja ostamaan tuotetta vai välttämään sitä henkensä uhalla. Kuten esimerkiksi intialainen McDonald'sin mainos, joka esittelee Ronald-pellen vähintäänkin pelottavan jälkikasvun.

Lopultakin, kun mainosmaailman tekijöiden ja näkijöiden tyyliä tarkastelee, ei oikeastaan ihmetytä yhtään, että vanha kohua herättänyt (link possibly not safe for work, kuten internetissä sanotaan) Puma-mainosfeikki meni läpi (melkein) täydestä, kun siihen ensimmäistä kertaa törmäsi.

...

Tulihan tästä sittenkin hieman pidempi merkintä. Mutta arvatkaapa vain kestikö kauan kirjoittaa.

Ei kommentteja: