maanantai 14. heinäkuuta 2008

.:Famouz:.

Suhtauduin aluksi hieman epäilyksellä Anton Corbijnin retrospektiiviin Tennispalatsissa. Julkkisvalokuvausta? Herra taitaa olla nykyään ajankohtainen ja tunnettu lähinnä ohjaamansa Joy Division-elokuvan (tai Ian Curtis-elokuvan) Controlin kautta, jota en valitettavasti ole nähnyt.

Hienoa valokuvaa Corbijnin näyttelyssä kuitenkin oli — vanha valitukseni siitä, että Suomessa ei koskaan näe laadukasta kansainvälistä valokuvataidetta saa jälleen potkun kylkeensä, kuten Sally Mannin näyttelyn tapauksessa. Corbijn on näemmä ottanut usean jo legendaariseksikin muodostuneen bändi- tai artistikuvan. Mallinukkemaisen eloton Kraftwerk! David Bowie! Kaitaposkinen Blixa Bargeld mustassa punktukassaan joskus 1980-luvulla! Savuke suupielessä poseeraava Nick Cave!

Myöhemmissä julkkiskuvissa Corbijn laajentaa valikoimaansa ja hänen ottamastaan muotokuvasta kai muodostuu jonkinlainen julkisuuden statussymbolikin — niinpä yhdestä kuvasta löytyy ympyränkiertäjä Michael Schumacher. Rypistyvät beat-kirjailijat Burroughs ja Ginsberg näyttävät suhteessa tuotantoonsa erikoisilta, paksusankaisissa laseissaan kirjoituskoneen ääressä. Toiseksi viimeinen kuvasarja 33 Still Lives kierrättää jo kovin erilaisia ympäristöjä. Steven Hawking pilottiaurinkolasit päässä — turkispuuhkainen Cameron Diaz Ewan McGregor sylissään limusiinin takapenkillä.

Taidemuseo Tennispalatsi ei tosin selvästi välitä erityisemmin rytmittää tarjontaansa — alakerran rutikuiva ranskalaistaiteen näyttely on kammottavassa kontrastissa Corbijnin rakeiselle mustavalkofilmille vangitseman rosoisen rock-elämän kanssa.

Ei kommentteja: